torsdag 7 mars 2013

fyra dagar Edinburgh

Lite såhär har det sett ut för mig under den senaste tiden i Skottland:
Utsikt från köksfönstret
En tidig måndag när man vaknar och allt runt omkring en känns tyst och lugnt. Som att alla människor har valt att sakta ner just precis den här måndagen. Trafiken är inte lika tung och den kraftfulla vinden från natten innan har lagt sig och gett upp. Alla andra är på jobbet eller på universitetet och jag får chansen att ligga i min säng med en kopp te tillsamman med Alice och hennes äventyr, Jane Eyre, Bukowski, lilla Lolita och alla andra läsvärda. Min perfekta måndag.


Några vänner blev trötta på allt plugg-kaos och ställde till med fest. Vi dansade i sofforna, spillde rödvin på heltäckningsmattan, satt med dinglande ben utför fönstret med de höga bergen som utsikt.
Mittiveckanfester


Dagen efter vakande jag upp av att rummet var för varmt. Pannan var kokhet från solljuset och termometern visade 16+. Perfekt!
Tog våra trötta ben ner till caféet under oss och beställde frukost. Soppa och typiskt brittisk frukosttallrik. Klappade oss på magen av mättnad och spenderade resten av dagen med promenader genom parker och stan.



På söndagen tog min kissekatt med mig ut på traditionell Ceilidh-dans. Tror aldrig jag har skrattat så mycket i hela mitt liv. Först blev vi serverade Haggis med potatis och rotmos (som typ är det godaste som finns) Haggisen bars ut av kocken med ett följe av män med säckpipor. Man läste upp dikter av Robert Burns och sjöng med till skotska folksånger. Gav tog min hand och bjöd upp mig på dansgolvet där vi snurrade runt i timmar. Lärde mig minst fem olika traditionella folkdanser och skrattade så det bubblade i magen med kinden lutad tätt mot min älsklings axel och med hans armar runt min midja. Snurrsnurrsnurr tills vi föll till golvet i ett gapskratt. 

Jag hoppas ni har haft en superfin vecka ni med än så länge. Har ni också prövat på något nytt det senaste eller har ni kanske några roliga planer inför helgen? 

5 kommentarer:

  1. vilken härlig vecka du verkar ha haft! dansen verkar ju jätteroligt!

    SvaraRadera
  2. han med eldhår, är det han? han som sprider värme från bröstet ner till tårna på dig?
    lovely bilder och lika förtjusande text

    SvaraRadera