lördag 5 mars 2011

coola kids kan aldrig dö


Sally Mann

I 6:an åkte min klass på läger. Det klassiska högstadielägret.
Pojkarna i en stuga. Flickorna i en annan.
Killarna hade med sig fotbollar och tjejerna en cd-spelare med blandskivor.
Vi lyssnade på RIX FM radio hela bussresan. Hade fötterna uppe på sätena .
" Men Jockeee lägg av dååå...e du fem eller? Serri liksom, lägg ner! "
Pojkarna retades. Flickorna fnittrade.
Lärarna anordnade tipspromenader och serverade tacos till middag.
Coola Gänget hade nopprade ögonbryn och stringtrosor som syntes ovanför jeansen.
På natten hörde jag dom berätta hemligheter dom gjort med killar.
" Herregud, dom är ju bara 13. Vi är väl barn? Eller? " Skrev jag i min dagbok och sov.

Sista kvällen var det disco.
Coola Gänget hade övat in en synkad dans som dom tränat på hela dagen.
Killarna var mer intresserade av chipsen och läsken. Några vågade sig på 7 minutes in heaven. Fast sju minuter blev bara två.
Jag stannade i våningssängen och läste ur en bok. En bok om två som var kära.
Jättekära.
Och om hur hon lutade sina läppar mot hans ryggkotor och kysste honom lätt över ryggen.
Och hur han tyckte det var det finaste han hade varit med om.
Jag läste med rodnande kinder och undrade om jag med någon gång skulle våga kyssa en killes rygg.
Någon gång kanske...
Nu. Nu när jag vaknar på morgonen är det, det första jag gör.
Kysser varje ryggkota på han prickiga rygg.

22 kommentarer:

  1. Du skriver verkligen fantastiskt bra!

    Och tack för din fina kommentar! Det gör mig så glad.

    SvaraRadera
  2. åh. Du skriver så otroligt fint.

    SvaraRadera
  3. Åh, jag svimmar vad fint

    SvaraRadera
  4. åh det här var ju så fint så fint så fint. perfektion så att säga

    SvaraRadera
  5. Du är en ängel på att skriva!

    SvaraRadera
  6. Åh!
    Jag tycker om att du vågade vara dig själv. Att du stannade där med din bok. Att du inte låtsades. Det var svårt att vara 13 och jag låtsades massor.

    SvaraRadera
  7. Den här texten gjorde så att jag fick gåshud, nostalgi känslor och ett leende på läpparna.
    Jag undrade själv över liknande saker i den åldern, funderade, fantiserade och drömde mig bort otroligt mycket, läste böcker, tecknade i mitt skissblock och undrade jag med om det skulle hända mig. Snart kommer jag också vakna upp och kyssa varm hud på morgonen. Snart ska också vi flytta ihop.

    (Jag ville bara dela med mig lite jag med. Eftersom du skriver så jag ryser fast på ett bra sätt.)

    SvaraRadera
  8. Du skriver helt fantastiskt bra ska du veta. Jag var lite rädd för tjejerna med stringtrosor och bh trots att de inte ens hade antydan till bröst. Jag ville ju måla lite och spela fotboll.

    SvaraRadera
  9. Allting du skriver känns så vackert, sant och ärligt.

    SvaraRadera
  10. Ja, det vore något.
    fina bilder i det här inlägget

    SvaraRadera
  11. Oj, här vill jag vara lite mer..du skriver jättefint, kommer tillbaka!
    Kramar Lycke

    SvaraRadera
  12. vilken himla fin text. mysig!
    och, tack snälla du!

    SvaraRadera
  13. Vad bra du skriver! Man kan liksom se hela scenariot framför sig - och känna igen sig!

    SvaraRadera
  14. Kyssa ryggar är bland det finaste man kan göra.
    Gillade den här texten, mucho!

    SvaraRadera
  15. Åh nu trillade allting på plats. Det är det HÄR jag pratar om. Har också läst boken och har också alltid drömt om att få kyssa en pojkrygg på det sättet. Gud vad du skriver vackert kvinna.

    SvaraRadera